on line users

Cerca nel blog

giovedì 5 gennaio 2012

ZUCCHINE SPINOSE CZYLI CUKINIE Z KOLCAMI

Te osobliwe cukinie wystepuja praktycznie tylko na poludniu Wloch tj. na Sycylii i - jak mi powiedziano - gdzieniegdzie w Kalabrii. Ich lacinska nazwa to "Sechium Edule". Polska nazwa tego tworu natury to "Kolczoch jadalny". Wiecej informacji o tych cukiniach mozna  znalezc tutaj. W dialekcie sycylijskim cukinie te nazywane sa "cucuzze spinuse". Pomijajac fakt,ze jak na warzywo przystalo maja pewne wartosci odzywcze,mozna z nich wyczarowac kilka ciekawych potraw. Pierwsza (i mam nadzieje nie ostatnia) jaka na tym blogu przedstawie to najprostszy z mozliwych sposob przygotowania- zucchina spinosa fritta (smazona).

Danie to, zaliczane do tradycjonalnej kuchni sycylijskiej, charakteryzuje minimum skladnikow oraz minimum pracy.
W polskich warunkach zrobienie tego dania moze sie okazac niemozliwe ze wzgledu na niedostepnosc (?) podstawowego skladnika niemniej jednak postanowilam go pokazac na blogu by w ten sposob przyblizyc nieco zainteresowanym tradycyjna kuchnie sycylijska . Cukinie przygotowana jak ponizej podaje sie jako dodatek do np. dan miesnych .





Skladniki :

- 2 kolczaste cukinie (kolczoch jadalny)
- zabek czosnku
- kilka lyzek oliwy z oliwek 
- sòl i pieprz

Wykonanie :

Cukinie kroimy na pol po czym obieramy (mozna to zrobic w rekawiczkach).
 Obrana cukinie kroimy w kostke. 
Na patelni rozgrzewamy oliwe,dodajemy zabek czosnku po czym gdy sie oliwa zaromatyzuje czosnkiem dodajemy pokrojona cukinie. Dusimy pod przykryciem mieszajac od czasu do czasu. Dodajemy sòl i pieprz do smaku. Cukinia jest gotowa gdy bedzie miekka..



4 commenti:

  1. Niesamowite warzywo, dzięki za pokazanie :)

    RispondiElimina
  2. @Kamila - cala przyjemnosc po mojej stronie :) Pozdrawiam.

    RispondiElimina
  3. Warzywo super i włączone do diet między innymi dla odchudzających(!), ciśnieniowców i przy niestrawności. Popularne także w Ameryce Pd (Meksyk, Karaiby i Hawaje) i USA pod nazwą "Chayote squash"(po Aztekach) ale te nie mają kolców. Meksykanki dodają również do zup jako warzywo(nie mają pietruszki korzeniowej! ani selera!) i sałatek i mam pytanie : czy można jeść na surowo? bo bardzo mi smakuje (tak fajnie chrupie jak kalarepka , tylko bez 'iarczanego' posmaku)ale palce mam tak dziwnie suche po obieraniu jak po kartoflach...
    Dzięki za super przepis: szybkie, proste i baardzo smaczne.
    Pozdrawiam z Houston
    GosiaS

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Witaj Gosiu :)
      Powiem szczerze - nie wiem czy można to warzywo jeść na surowo. Ja zawsze jadłam ugotowane. Nawet nie wiedziałam, że tak popularne jest w krajach o których pisałaś. Może to właśnie stamtąd przywędrowało na Sycylię !?
      Po obieraniu rzeczywiście na palcach pozostaje swego rodzaju "film".
      Mi najbardziej smakuje właśnie podsmażone tak jak w przepisie. Włoszki robią jeszcze zapiekanki z tym warzywem.
      Jak masz jakiś fajny przepis to napisz .
      pozdrawiam serdecznie :)

      Elimina